Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Operation Tyra...

Av frokentyra - 24 november 2010 22:45

Idag har Tyra opererats! Allt har gått bra och hon är fortfarande sövd.


När vi kom till sjukhuset imorse fick vi veta att trycket i lungorna var bra och att hon var redo för operation. Det var dock osäkert om det skulle finnas plats på operation. Schemat var fullt och Tyra räknades som halvakut.


Eftersom det kanske skulle bli operation skulle vi vänta med den dagliga tvätten till efter lunch men Tyra ville annat. Kisskatetern hade läckt så vi fick byta både kläder och sängkläder. Kanske var det med flit för att hon ville ha lite ompyssling...


Jag och Dennis åkte till Linné för att käka lunch och då ringde sköterskan och berättade att Tyra hade fått plats på operation. Vi blev jättenervösa! Jag visste ju att denna dagen skulle komma men det var svårt att föreställa sig hur det skulle kännas. Jag var livrädd. Hon hade ju mått så bra och nu skulle hon bli sämre igen. När vi kom var hon tvättad två gånger och låg inlindad i en filt. Hon såg så liten ut och vi vågade inte röra henne. Narkos- och kirurgteamen var inne och hälsade och lovade att ta på sig silkeshandskarna. När dom rullade iväg med vår lilla skrutta kunde varken jag eller Dennis hålla tårarna tillbaka.


  


Jaha, då var det bara att vänta. Vilorummet på avdelningen var upptaget men vi hittade en soffa att vila lite på. En fika nere i entrén vid skeppet och sedan en iskall promenad i Skatås. Tiden gick så långsamt. Vi åkte till Allum o shoppade lite. Inne på HM ringde Dennis telefon. Det var en av kirurgerna som berättade att operationen gått bra, plus lite annan info som han inte minns. "Jaaa!" skrek han rakt ut sen kramades vi och grät så vi skakade. Jag betalade och sedan fick vi bråttom tillbaka till Östra.


Jag hade förväntat mig ett jättesår över hela magen men blev positivt överraskad. Såret är ca 7 cm långt. Hon hade blivit av med slangen i naveln och fått en slang i halsen istället (CVK). Hon har även fått en ny nål i foten. Nu har hon EDA, ryggbedövning, som smärtlindring. Fixomullen som håller EDA´n på plats har narkosläkaren klippt som ett hjärta.


Just nu är hon fortfarande sövd men kommer nog börja röra sig lite inatt. Personalen är väldigt noga med att hon inte ska ha ont eller vara orolig så det känns skönt. Vi kommer nog åka hemåt snart. Nu finns det inget vi kan göra och vi behöver vara pigga o fräscha imorgon.





 
 
Natasja

Natasja

25 november 2010 08:31

Åh jag tänker på er!! Verkar ha gått väldigt smidigt med operationen för Tyra. Olika smärtlindring bara och olika ställen för cvk:n. Annars känner jag igen mig precis i allt ni skriver!
Tårarna när de rullar iväg, ja de kommer, oron när de opereras, tiden efter... Du ska se att hon bara är "sämre" under några timmar, sen vänder det och snart ska du se att hon är av med respen med och då börjar det bli "roligt" att va på sjukhus, för då ska syrgasen bort och sen kan ni typ åka hem!! :) Vi hejar på Tyra här nere i vita Skåne-land och skickar massor med kramar till kämpen och hennes fina föräldrar!! :)

http://blogg.aftonbladet.se/kampenforlivet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frokentyra - 1 december 2013 22:27

Tiden går,Tyra har fyllt 3 år och Jack är 5 ½ månad. Tyra är inne i en väldigt trevlig fas. Hon är lillgammal och kärleksfull. Jack får mycket kärlek men gränsen mellan en kram och en nacksving är hårfin. Likaså gränsen mellan att kittlas och rivas o...

Av frokentyra - 24 juni 2013 14:56

Fredagen den 14:e juni kom äntligen lillebror. Han vägde 4260 g och var 52 cm lång så det var en redig bit. 3 cm kortare och 700 g tyngre än Tyra. Det blev ingen Charlie, utan en Jack Elis Klang. Allting har gått fint och vi mår bra allihop. Idag är ...

Av frokentyra - 12 juni 2013 12:00

Ingen bebis än. En morgon vaknade jag av att Tyra satt ca 3 cm ifrån mitt ansikte och frågade "Kommer lillebror snart?" "Ja, det undrar jag med. Längtar du efter honom?" svarade jag. "Nä" sa Tyra.   Med Tyra gick jag över 10 dagar och nu har jag ...

Av frokentyra - 19 maj 2013 18:51

Tyra verkar helt införstådd med att det ska komma en liten bebis. "Jag ska få en lillebror. Han ska heta Charlie och han kommer bajsa" har hon stolt berättat på dagis. Tyra tyckte först att han skulle heta Super-Charlie men vi tycker det känns lite k...

Av frokentyra - 28 februari 2013 22:33

I början på januari sa jag något förbjudet till Dennis: "Guuud va länge sen det är som Tyra var sjuk..." Samma natt vaknade jag av ett ljud jag aldrig tidigare hört. Tyra skrek och var så hes att det lät som i en skräckfilm. Hon hostade och väste när...

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards