Alla inlägg under april 2011

Av frokentyra - 28 april 2011 09:04

Nu har vi haft två undersökningsdagar på sjukhuset. I tisdags var det dags för lungfunktionsundersökningar på barnfysiologen. Tyra fick en sederande medicin som skulle göra att hon skulle sova lite djupare än vanligt. Först kontrollerandes hennes förmåga att ventilera sig och den visade sig vara sämre än normalt. Dvs det tog lite längre tid för henne att byta ut luften i lungorna än vad det normalt gör. Troligtvis beror det på fickor i den vänstra lungan. Efter detta flyttades hon till en annan maskin och mask och flödet i utandningen mättes. Det visade att hennes luftrör är "astmatiska". Antingen beror det på att luftrören är trånga pga missbildningen eller så kommer hon få problem med astma. Det vet man inte och det var lite luddigt. Hur som helst så är hon ju inte sjukare nu än innan undersökningen. Vi får se vad som händer när hon blir förkyld för första gången. Egentligen skulle fler tester göras men hon vaknade. Det var inte mycket mer att göra än att avbryta undersökningen för det är alldeles för obehagligt och påfrestande att vara vaken.Vi ska göra ett nytt försök till hösten på 1-årskontrollen. Jag blev så besviken att jag inte ens ville ha en munk. På väg hem fick vi dessutom en stor fågelskit på oss mitt på avenyn. Vidrigt!


                         


Igår var det lungröntgen och genomlysning och Dennis var med på sjukhuset. Det visade ingenting nytt utan såg ok ut. Sköterska på röntgen sa efteråt: "Lugna föräldrar, lugnt barn." Det tar jag som en jättekomplimang. Efteråt hade vi ett samtal med Linus, Tyras ansvariga läkare. Han pratade om provresultaten och tyckte hon såg pigg och välmående ut. Han kollade operationsärret och kände på ryggen. Det finns en risk att ryggen blir sned för att lungorna och bröstkorgen växer ojämnt. Det kommer följas framöver och justeras med en väst i så fall.


Vi passade på att väga henne på sjukhuset och den ökade matdosen har redan gett resultat. Nu väger hon 6420 g vilket vi är jättenöjda med. Man kan rabbla många "fel" på Tyra t.ex. luftrören, magmunnen, lungorna, ryggen, höfterna och hjärtat men egentligen är hon som vilket barn som helst. Kanske lite goare bara, men jag är ju partisk.

Av frokentyra - 23 april 2011 18:36

Nu har jag firat min 28:e födelsedag på bästa tänkbara sätt. I torsdags var det restaurangbesök med några tjejkompisar och igår var det fika i solen med familjen. Mycket trevligt och helt fritt från åldersnoja i år. Idag är det påskafton och vi har just kommit hem från landet.


I torsdags var Tyra på BVC. Hon fick sina 5-månadersvaccinationer. Dagens vikt var då 6070 g och 67 cm lång. Hon har bara ökat 90 g på drygt två veckor och viktkurvan är aningen för plan så vi ska öka lite på maten. Större portioner puré och en extra måltid med ersättning. Hon klagar sällan över att hon är hungrig utan vi får verkligen hålla koll på tiden. Idag klämde hon i sig en burk potatis- och majspuré och en tredjedels burk med katrinplommonpuré så det ska nog inte vara några problem att få henne att öka i vikt. Här är ett av mina favvoklipp.



I veckan som gått har vi hunnit med några fikor, föräldragruppsträffar och en fotbollsmatch. Tyra har även varit med mig hos frisören och på lönesamtal på jobbet utan några problem. Nu har vi bytt till sittdelen på vagnen. Eftersom hon brukar ligga vaken mer och mer under promenader så tänkte jag att det var dags. Hon gillar det. Hon har lätt för att komma till ro så när vi var på fotbollsmatch somnade hon gott trots ljud och rörelse runt omkring.



 

Av frokentyra - 17 april 2011 21:13

I lördags fyllde Tyra 5 månader. Tiden går så fort. Hon kan så mycket. Hon har börjat vända sig från mage till rygg, skrattar högt och börjar bli en baddare på att äta. Nu behöver jag inte lura i henne maten genom att få henne att skratta utan hon gapar själv. I morse vaknade jag av att hon gjorde pruttljud med munnen och sög så hårt på nappen att det ekade i rummet. Hon gör ganska mycket ljud men skriker sällan. Någon enstaka gång kan hon skrika för att hon är trött men oftast somnar hon direkt när vi lägger henne i sängen. Vi har fått låna en gåstol. Hon når precis ner till golvet men kan inte förflytta sig än. Jag njuter av att se henne lära sig nya saker.


I fredags var jag och Pernilla på BabyBarn-mässan. Vi bestämde oss för att gå dit utan barn och det visade sig vara ett klokt beslut. Skönt att kunna ta sig fram lätt och kunna koncentrera sig. Fick köpt lite kläder, dregellappar och majskrokar bl.a Fick några goddiebags plus Liberos "gravid-väska". Jag tycker inte om att ljuga men råkade svara jakande på frågan om vi var gravida, vilket vi inte är. Hursomhelt så blev det mycket att bära. Vi dumpade majskrokar och gravidväskor hos mig och gick ut och åt och drack gott. Tack för en supertrevlig em/kväll!


Idag har jag o Tyra umgåtts med mormor och mostrar med familj. Korvgrillning och fika i solen. Kusinerna är väldigt förtjusta i sin Tyra. "Hon älskar mig..." sa Melvin, snart 5 år.

Av frokentyra - 10 april 2011 19:03

Nu har vi precis kommit hem efter en helg på landet. Vi har grillat, spelat Alfapet och skaffat lite nya fräknar. Alldeles lagom slappt.


                                      


Tyra kämpar på med sina smakportioner. Tror det är ungefär hälften av det jag stoppar in som slinker ner och hälften spottas ut. Det är en klar förbättring sen vi började. Morot är Tyras favorit men inte min. Det blir såna himla fläckar. Jag tycker bättre om palsternacka som är beige.


 

Hennes hår växer på riktigt bra nu. Hon har fortfarande kvar sin flint bak men det har vuxit ut blonda tofsar på sidorna. Så nu är hon mörk, ljus, flint och alldeles, alldeles underbar.


 



Av frokentyra - 5 april 2011 17:49

I lördags var det dop och det gick jättebra. Tyra skötte sig exemplariskt. Jag var ganska stressad på förmiddagen och Tyra låg tyst och lekte för sig själv. Hon kände nog på sig att det var något särskilt på g och att det var bäst att ligga lågt. Dopgudstjänsten tog ca 30 min och prästen var kanon. Vi hade bett att dom skulle spela "Alla barn i Bullerbyn"-sången som ingångslåt. Det var jättefint! Även när hon fick vatten på huvudet höll hon god min. Jag såg att hon funderade på om hon skulle bli ledsen. Efteråt fikade vi. Tyra fick massor av fina presenter. Tusen tack! Särskilt överraskad blev jag av en present. En söt liten bok ifrån Stina med familj. Stina föddes i augusti med diafragmabråck. "För att du finns, för att du förstår. Nu lyser himlen där DU går..." stod det i kortet. Tack snälla!


                 


Nu har Dennis börjat jobba. Det känns lite ovant att vara själv med Tyra på dagarna men det är väldigt mysigt. Ska försöka fixa lite här hemma på dagarna så att vi kan göra roliga saker när Dennis är ledig. Imorgon kommer min kära mor på besök. Hon ska passa Tyra när jag tränar på förmiddagen. Jag ska träffa en personlig tränare. Numera känner jag att träningen måste vara supereffektiv för att jag inte har så mycket egentid. Då kan nog en PT vara bra. Oj! Nu låter det kanske som att jag skaffar barnvakt så fort jag är själv med henne. Så är det ju inte, haha!


Idag har jag o Tyra varit på allergi- och lungmottagningen, på Östra. Dagens längd och vikt: 66 cm och 5980 g. Vi träffade en läkare som lyssnade på lungorna och vi pratade en lång stund. Han frågade massor om maten, kräkningar, magen, hosta och andningen. Eftersom hon inte hade haft någon förkylning var det svårt att veta om hon kommer få några astmaliknande problem framöver. Han trodde ändå att hon hade goda chanser att klara sig utan problem för det lät så bra idag. Vi ska ses igen sent på hösten och då "hoppades" han att hon fått någon förkylning. Han konstaterade även att hon hade mycket känslig hud och eksem. Vi smörjer och smörjer... Nu har hon fått sin sista vaccination mot RS-virus och säsongen räknas som slut i april. Som vanligt charmar hon omkull sköterskorna och chockar alla med att nästan inte skrika alls. Hon kanske är en mycket liten, kvinnlig version av Niederman.


Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards