Alla inlägg under februari 2013

Av frokentyra - 28 februari 2013 22:33

I början på januari sa jag något förbjudet till Dennis: "Guuud va länge sen det är som Tyra var sjuk..." Samma natt vaknade jag av ett ljud jag aldrig tidigare hört. Tyra skrek och var så hes att det lät som i en skräckfilm. Hon hostade och väste när hon andades. Falsk krupp fick vi konstaterat från sjukvårdsrådgivningen. Vi blev ordinerade frisk januariluft och söt saft. Dagen efter pratade vi om vad som hade hänt. Tyra som vanligtvis inte gillar saft sa att Linus (hennes kirurg) hade ringt och sagt att hon skulle dricka saft. Nja... nästan så var det ju. Dagen efter väste hon hela dagen och hennes vanliga inhalationer hjälpte ingenting. Efter ytterligare konsultation med 1177 åkte vi in till Östra på kvällen. Trots att det lät som att hon inte fick luft hade hon fin syresättning. Måste berömma den trevliga och proffsiga personalen. Snabbt gick det också. Efter en timme var vi hemma igen. Kruppanfallet blev startskottet för en dryg veckas förkylning.


Veckan efter var det min tur. Bakteriell bronkit med hög feber, halsont och hosta från helvetet. Lite antibiotika och en veckas vila så var jag back on track.


     


En weekend i Norge och närmare bestämt metropolen Raufoss har vi hunnit med. Det var en helg med trevligt sällskap, god mat och massa snö. Tack Mille och Rickard! Resan på 40 mil är det längsta vi åkt med Tyra och förutom en rejäl spya vid norska gränsen på väg dit gick det riktigt bra.


    


Hon säger så roliga saker som jag tänker att jag måste komma ihåg. En favorit är när jag frågade om hon ville smaka, och pekade på salladsblad på min tallrik: "Nä, jag gillar inte löv."


Vi har renoverat det tredje rummet och det är tänkt att Tyra och bebisen ska sova där båda två så småningom. Tyras gamla rum får nu fungera som lekrum. Tyra har fått en ny stooor säng. Vi hade hoppats att hon kunde sova hela nätterna i den men det går sådär.


  


Vi har pottränat för fullt den senaste månaden och nu vågar jag faktiskt påstå att hon är blöjfri. Det är lite nervöst när vi ska iväg lite längre stunder men hittills har det gått bra. Peppar, peppar... Härom dagen skulle vi åka buss för att ta andra dosen av influensavaccinet och jag oroade mig för eventuella olyckor. Det gick bra trots att restiden blev dubblet så lång som beräknad då vi var tvungna att byta buss. Anledningen var en psykiskt sjuk kvinna som kallade Tyra för vanskapt djävul och spottades. Tur att man har goda marginaler.


Dennis har fyllt 30 och eftersom Tyra är så vansinnigt pappig hade vi kommit överens om att han skulle sova räv så att jag och Tyra skulle få väcka honom med kaffebricka på sängen. Kvällen innan slog vi in paket och jag berättade att vi skulle överraska honom o sjunga. Hon verkade vara med på noterna, men icke. På morgonen satte sig Tyra på Dennis och hoppade och skrek: "Vakna! Sätt på på tv´n!" Dennis sov och sov. Till slut fick jag med henne ner men innan kaffet var klart hade hon gått upp och börjat hoppa på honom igen. Hon var skitförbannad och vägrade sjunga.


Denna helgen blir det barnfri weekend i Köpenhamn. Bo på fint hotell, strosa, fika och hålla handen. Två nätter borta så det blir rekord i barnfrihet. Hur ska detta gå?


Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards