Alla inlägg under januari 2012

Av frokentyra - 29 januari 2012 20:47

Drygt en vecka efter tandläkarbesöket kikade Tyras första tänder fram och idag upptäckte vi en vass rackare till. Jösses vad vi skrek och dansade när vi såg den första, haha! Hade gärna lagt upp en bild men med tanke på att man får brotta ner henne för att ens få en glimt så är det tyvärr omöjligt.


Dennis har börjat jobba igen så nu har vi testat vår första deltidsvecka. Jag var med Tyra måndag till onsdag men fick gjort mer än vad jag brukar göra på fem dagar. Har besökt öppna förskolan, fikat och shoppat på stan, tränat, bakat bullar, städat, tvättat och hade dessutom maten klar när Dennis kom hem. Känns som en väckarklocka om att detta livet inte är för alltid. "Carpe diem" på riktigt, inte bara bokstäver på en vägg.


Av frokentyra - 18 januari 2012 20:59

Nu är vi friska och krya igen och njuter av att kunna träffa andra familjer. Jag har jobbat en del och Dennis och Tyra har fått mycket tid tillsammans. Jag brukar ringa på lunchen och få en uppdatering. Brukar fråga vad dom gör, vad hon har ätit, vad hon har på sig, hur hon sovit... Jag litar verkligen på att Dennis tar väl hand om henne men har svårt att bara släppa taget. Det är snarare han som är bättre på att hålla regelbundna måltider, kommer ihåg att ge d-droppar och smörjer henne så hon slipper torrfläckar. Jag har t.o.m fått bajs-mms för att känna att jag har kontroll, haha! De är kärlek...


Vi har köpt ny bil. En begagnad men ny för oss. Vi sålde vår trogna lilla C1:a och köpte en kombi och har nu håvat in lite vuxenpoäng. Det känns superlyxigt att kunna få plats med ekonomipack välling, två blöjpaket, massa matkassar OCH vagn. Dessutom känns den tusen gånger säkrare så jag slipper tänka på döden varje gång jag kör på motorvägen.


Häromdagen var Tyra på sitt första tandläkarbesök, utan tänder. Jag har tänkt en del på att hon är väldigt sen men inte oroat mig egentligen. Jag kände mig så lättad av att äntligen få träffa någon och att kunna lämna över ansvaret så jag grät en skvätt. Sköterskan var jättegullig och lugnade mig. Det händer ju att barn med en missbildning har fler fel. Att tandanlagen skulle ha något med det att göra har jag inget som helst belägg för utan det har jag hittat på alldeles själv. När Tyra var två månader fick jag en tanke om att hon var stum. Hon skrek aldrig. Inte ens när hon var jättearg. Det skrattar vi åt idag när hon skriker för fulla muggar emellanåt. Hursomhelst ska vi tillbaka i maj och träffa en tandläkare. Har det inte hänt något då får man överväga att röntga för att se så det finns tandanlag. Jag hoppas och tror att det är tänder på g men det har jag trott i 6 månader nu.


Sen Tyra var kräksjuk har hon börjat vilja äta på natten. Först var vi glada att hon ville äta men nu känns det inte lika kul längre. Hon har ju aldrig ätit på natten någonsin så det känns himla dumt att börja med det nu. Inatt vaknade hon halv två och skrek och pekade mot köket. Vill ju inte neka henne mat eftersom som är en liten spink... Pratade med BVC för att få lite råd. De ville ta en vikt på henne för att se om hon absolut behöver äta mer så Dennis ska dit på fredag. Jag tycker hon äter bra nu. Vi har upptäckt en ny favvo, fiskbullar. Vidrigt äckligt om du frågar mig men Tyra mumsade glatt i sig 12 (!!) st och mmm:ade så det hördes i hela lägenheten.



Av frokentyra - 6 januari 2012 13:01

Vi har drabbats av kräksjuka. Natten till i onsdags ville inte Tyra ha någon kvällsvälling och så vaknade vi av att hon kräktes. Det hade kommit överallt! Bara att byta sängkläder, täcke, kudde, spjälskydd, ja allt. Dessutom passade hon på att kräkas lite på mamma och pappa också. Hon verkade inte jätteledsen utan sa: "Ooooj!" och skrattade. Vi blev oroliga att det skulle ha något med bråcket att göra men avvaktade. Dennis fick sova på sin bäddmadrass i hallen utanför Tyras rum och jag fick ta sängen för jag skulle upp och jobba. Jag jobbade några timmar men åkte hem när jag började må illa. Så igår fick Dennis ta hand om sina sjuka tjejer. Med mycket handspritande och whiskey hoppas han nu klara sig. Tyra har inte ätit många tuggor men dricker bra med vatten som tur är. Högst upp på min önskelista står nu en frisk dotter och en egen tvättmaskin i lägenheten.


Idag mår jag helt okej och Tyra har inte kräkts idag men jag ser att hon inte mår så bra. Det ska ju gå 48 timmar innan man kan träffa folk igen så det blir att hålla sig hemma. Ska passa på att ta bort julgrejerna och kanske ta en promenad i solen som skiner för en gång skull.


 


Nyåret firade vi hemma hos oss med några vänner. Förra året upptäckte vi vår magnifika utsikt men i år var det ganska dimmigt... Vi blev erbjudna barnvakt åt Tyra men ville gärna ha henne hemma. Jag är lite försiktig med nyårslöften men jag ska fortsätta ta hand om mig själv. Jag vill inte känna att jag kommer in i någon stressig jobb-vardag utan behåller lugnet av att vara hemma.

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards