Direktlänk till inlägg 19 november 2010

Världens bästa barnvakt?

Av frokentyra - 19 november 2010 14:23

Tyra mår efter omständigheterna bra. Hon verkar nöjd och läkarna är nöjda med henne så det känns skönt. Övervakningen är total. Det är personal i rummet dygnet runt och så fort något värde ändras så börjar det blinka och plinga. I början blev man jätterädd och tittade mer på skärmarna och kurvorna än på Tyra.


      


Just nu har hon 10 st slangar och sladdar. Tänkte försöka förklara vad som händer...

Hon får morfin och lugnande (midazolam) så hon är ganska drogad men det händer att hon tittar upp någon sekund. Kan inte med ord beskriva känslan när vi såg varandra i ögonen för första gången. Hon får syrgas och NO-gas. NO-gasen gör att blodkärlen i lungorna slappnar av så att blodtrycket sjunker och syreupptaget blir bättre. Hon har två mätare som kollar syresättningen. En på handen och en på foten.


Hon får ingen mat alls. Först fick hon sockerlösning genom en slang som sitter i naveln men nu får hon även proteiner och fett. Hon har en ventrikelsond, en slang genom näsan ner till magsäcken. I den kommer hon så småningom få bröstmjölk. Eftersom magsäcken och tarmarna ligger och trycker på lungorna vill man att dom ska vara så tomma som möjligt. Flera gånger om dagen suger dom upp luft som hon har svalt.


Tuben hon har i näsan som går till respiratorn går emellan stämbanden så hon kan inte skrika. Hon får visa sina känslor på annat sätt. Igår knep hon med tårna för att visa att hon hade ont och fick direkt en härlig cocktail med morfin och midazolam. Snacka om service!



 
 
Natasja

Natasja

19 november 2010 20:15

Åh så söt hon är!! :)
Sicken kämpe!!
Vet de något om när hon kommer opereras?

Känner så väl igen bilden från intensiven med alla slangar och sladdar och aparater som håller ens lilla underverk vid liv.
Skönt att hon sa ifrån när hon hade ont. Du ska veta att det var ett gott tecken att hon gnydde när hon kom ut! :)
Kramar!! Önskar så vi kunde komma upp o finnas för er nu, men går inte just nu. Säg bara till annars om du vill ha lite "sällskap" så kanske vi kan komma upp.

http://blogg.aftonbladet.se/kampenforlivet

 
Ingen bild

Jenny S

19 november 2010 20:27

hej lisa! tänker på dig o lilla tyra hela tiden! hon e så otroligt fin! skönt o höra att hon e ok...o du o dennis e fantastiska föräldrar, man finner inga ord!! många kramar från mig

 
Ingen bild

Rebecca

20 november 2010 17:42

är en gammal vän till Dennis från grundskolan!.. jag är själv mamma och så tagen och imponerad över hur ni handskas med det! ditt mod att orka skriva om det är så starkt och fint!! ni är så fina och starka och det här kommer nog gå galant!! tänker på er och er underbart vackra tyra! hoppas av hela mitt hjärta att allt går som ni vill!! varma hälsningar och kramar Rebecca (vieira) nu Jönsson

 
Ingen bild

Mille og Rickard

20 november 2010 20:30

Krysser fingrene for Tyra! Fantastisk nydelig, så bilde på Rickard sin telefon! Klem

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frokentyra - 1 december 2013 22:27

Tiden går,Tyra har fyllt 3 år och Jack är 5 ½ månad. Tyra är inne i en väldigt trevlig fas. Hon är lillgammal och kärleksfull. Jack får mycket kärlek men gränsen mellan en kram och en nacksving är hårfin. Likaså gränsen mellan att kittlas och rivas o...

Av frokentyra - 24 juni 2013 14:56

Fredagen den 14:e juni kom äntligen lillebror. Han vägde 4260 g och var 52 cm lång så det var en redig bit. 3 cm kortare och 700 g tyngre än Tyra. Det blev ingen Charlie, utan en Jack Elis Klang. Allting har gått fint och vi mår bra allihop. Idag är ...

Av frokentyra - 12 juni 2013 12:00

Ingen bebis än. En morgon vaknade jag av att Tyra satt ca 3 cm ifrån mitt ansikte och frågade "Kommer lillebror snart?" "Ja, det undrar jag med. Längtar du efter honom?" svarade jag. "Nä" sa Tyra.   Med Tyra gick jag över 10 dagar och nu har jag ...

Av frokentyra - 19 maj 2013 18:51

Tyra verkar helt införstådd med att det ska komma en liten bebis. "Jag ska få en lillebror. Han ska heta Charlie och han kommer bajsa" har hon stolt berättat på dagis. Tyra tyckte först att han skulle heta Super-Charlie men vi tycker det känns lite k...

Av frokentyra - 28 februari 2013 22:33

I början på januari sa jag något förbjudet till Dennis: "Guuud va länge sen det är som Tyra var sjuk..." Samma natt vaknade jag av ett ljud jag aldrig tidigare hört. Tyra skrek och var så hes att det lät som i en skräckfilm. Hon hostade och väste när...

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards