Direktlänk till inlägg 5 januari 2011

Hockeyfrilla!

Av frokentyra - 5 januari 2011 17:51

Häromdan träffade vi en logoped. Hon satt med när Tyra fick mat. Enligt henne var det inget fel på sugförmågan utan det var koordinatinen som var problemet. Hon har svårt att få ihop det med att andas, suga och svälja. Hon sätter i halsen, sväljer luft och kräks. Tyra skulle behöva en napp med ännu mindre hål än dom minsta som säljs.


De senaste dagarna har hon kräkts väldigt mycket. Nästan varje måltid kommer upp mer eller mindre. Dagens vägning visade dock att hon hade ökat i vikt så de va himla skönt. Hon väger nu 4640 g och är 58cm lång. Hon växer så det knakar och kräks så det går åt ganska mycket kläder. Tänkte ta en tur på stan utan barnvagn snart och fylla på både henes och min graderob.


Imorse åkte sonden ut för första gången. Det var hon själv som krokade tag i den drog. Vi skulle ju ändå till sjukhuset så det passade bra. Jag fick sätta den själv för att kunna göra det hemma om den åker ut igen. Tyra var ganska ilsk men det var bara att bita ihop.


Stackars Tyra hade sån fin kalufs när hon föddes men är numera ganska skavd, haha! Härlig hockeyfrilla!


  







 
 
Natasja

Natasja

5 januari 2011 20:16

Härligt att hon går upp så bra i vikt! Hon väger ju snart mer än Jonalie!! Jonalie vägde idag 5310 gram och är 65 cm lång (mättes för 1 vecka sen).

Skönt att det inte var något fel på hennes sugförmåga.
Jonalie har NUK som napp till flaskan och de har nog det minsta hålet som jag känner till. Har ni provat deras nappar? Säljs i babybutiker och kostar ca 80 kr för 2 nappar, men helt klart värt pengarna om det funkar. För oss funkar inte vanliga nappar utan BARA NUK, de andra kan man glömma för då sätter hon i halsen och kräker.

Lite kul att hon drog sonden. Tyckte du det var lätt att sätta den själv? Jag fick inte göra det för att jag är ensam och man ska va två stycken när man gör det enligt vårt sjukhus. Så jag har åkt in mer än 30 gånger för att sätta sond sen vi kom hem 10:e september.

Hockeyfrillan har vi här med! :p

Många kramar till er! :)

http://blogg.aftonbladet.se/kampenforlivet

frokentyra

6 januari 2011 17:04

NUK har jag inte hört talas om men det kan ju vara värt att prova. Jag är lite inne på att prova ett förtjockningsmedel så att det inte är så tunnflytande.

Det var ganska lätt att sätta sonden tycker jag allt. Får se hur det går nästa gång när man ska göra det hemma. Har du bara någon som håller henne så borde det väl gå bra. Du kan väl be dom på sjukhuset att instruera dig nästa gång. Så många gånger du har sett det borde du väl vara expert :)

 
Ingen bild

Marielle

6 januari 2011 08:45

Hej! Ville bara skicka en liten hälsning och tanke. Jag har själv en dotter som föddes -05 med diafragmabråck. I dag mår min dotter Saga bra. Hon opererades efter 10 dagar, då hon fick en lunginflammation innan. Hennes lungor hämtades sig bra men hon hade lite problem med maten. Hon är fortfarande ganska liten, 5,5 år och väger 16 kg, vid 1 års ålder vägde hon 7,5 kg. Hon är en pigg och sprallig tjej. Enda problemet i dag är att hon har lite problem med magen, troligtvis har hon en förträngning i tarmen som spökar lite då och då. Blir det värre i framtiden kan det bli en operation men vi hoppas på att hon ska växa ifrån det. Vi fick underbar hjälp på Astrid Lindgrens sjukhus...men så här i efterhand tycker vi att vidarevården har varit sämre. När Saga blev utskriven har vi inte haft några efterkontroller eller liknande, även om vi ibland faktiskt skulle velat haft hjälp och stöd vid vissa tillfällen. Det hade varit skönt om någon hade hjälpt oss mer med hennes matsituation och att det fanns någon som hjälpt oss med hennes magproblem i dag. Vi kämpade med maten länge, utan knapp....och när sonden togs bort matade vi henne jämt för att hon skulle gå upp i vikt, med en massa kräkningar förstås...)= Ingen kunskap om hennes magproblem direkt...men efter samtal med läkare på Astrid Lindgren fick vi svar på våra frågor i våras....! Är det något du undrar över får du gärna höra av dig, jag kikar in på din blogg lite då och då och läser hur ni har det! marielle79@passagen.se Lycka till / MVH Marielle

frokentyra

6 januari 2011 16:55

Hej! Va roligt att du hittat hit. Skönt att höra att din Saga mår bra nu. Tyra kommer nog bli utskriven ganska snart och jag försöker passa på att få så mycket hjälp som möjligt innan det. Vi träffade ju tex en logoped. Än så länge ligger Tyra bra i vikt så vi hoppas att det fortsätter så.

Tack för ditt stöd!

Hälsningar Lisa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frokentyra - 1 december 2013 22:27

Tiden går,Tyra har fyllt 3 år och Jack är 5 ½ månad. Tyra är inne i en väldigt trevlig fas. Hon är lillgammal och kärleksfull. Jack får mycket kärlek men gränsen mellan en kram och en nacksving är hårfin. Likaså gränsen mellan att kittlas och rivas o...

Av frokentyra - 24 juni 2013 14:56

Fredagen den 14:e juni kom äntligen lillebror. Han vägde 4260 g och var 52 cm lång så det var en redig bit. 3 cm kortare och 700 g tyngre än Tyra. Det blev ingen Charlie, utan en Jack Elis Klang. Allting har gått fint och vi mår bra allihop. Idag är ...

Av frokentyra - 12 juni 2013 12:00

Ingen bebis än. En morgon vaknade jag av att Tyra satt ca 3 cm ifrån mitt ansikte och frågade "Kommer lillebror snart?" "Ja, det undrar jag med. Längtar du efter honom?" svarade jag. "Nä" sa Tyra.   Med Tyra gick jag över 10 dagar och nu har jag ...

Av frokentyra - 19 maj 2013 18:51

Tyra verkar helt införstådd med att det ska komma en liten bebis. "Jag ska få en lillebror. Han ska heta Charlie och han kommer bajsa" har hon stolt berättat på dagis. Tyra tyckte först att han skulle heta Super-Charlie men vi tycker det känns lite k...

Av frokentyra - 28 februari 2013 22:33

I början på januari sa jag något förbjudet till Dennis: "Guuud va länge sen det är som Tyra var sjuk..." Samma natt vaknade jag av ett ljud jag aldrig tidigare hört. Tyra skrek och var så hes att det lät som i en skräckfilm. Hon hostade och väste när...

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards