Alla inlägg den 5 maj 2011

Av frokentyra - 5 maj 2011 20:44

Min stackars tösa har blivit förkyld. Igår åt hon dåligt och jag tyckte det var konstigt när hon bara åt hälften av det normala vid flera måltider. Hon har sovit dåligt och vaknat och skrikit och gnytt inatt. När jag tog upp henne i morse bubblade det ur både munnen och näsan. Tycker så synd om henne. Hon har lite hosta också men ingen feber. Det verkar inte vara några större problem med andningen men jag är jättenojig. Jag lyssnar efter pip och rossel i bröstet. Eftersom Dennis är borta med bilen hela dagarna funderade jag på vad jag ska göra om vi behöver åka in. Ringa ambulans eller ta en taxi? Det beror ju såklart på hur bråttom det är. Men det verkar ju som sagt inte vara några problem så varför oroa sig i onödan. Idag har hon ätit riktigt kasst men nu vet man ju varför. Försökte inte tvinga i henne matpuré utan hon fick efterrätt, katrinplommonpuré direkt. Det vet jag går ner. Får ju fjäska lite nu när när lillskruttan är sjuk.


På en vecka har hon nu lärt sig att sitta själv. Det går riktigt bra men om hon vrider på huvudet för mycket så välter hon. Jag sätter henne alltid på något mjukt ifall hon tappar balansen. Det innebär att det är bara sitta som gäller. Hon har även börjat ta sig framåt i sin gåstol men vet fortfarande inte hur hon bär sig åt.


Nu har vi börjat med kött i maten. Köpte "Spagetti och köttfärssås" på burk. Mmm... eller inte. Det luktar och smakar så äckligt att jag inte ens vill smutta på den för att kolla om det är lagom varmt. Det känns inte rätt att ge Tyra det då. Så nu har jag gjort fisk/potatis/broccoli-portioner. Tyra tycker nog att det är lika äckligt som köttfärssåsen men jag känner mig i alla fall nöjd. Jag gjorde en rejäl laddning och frös in så det räcker nog ett par veckor. Förra veckan pratade jag med Tyras dietist om hur vi ska göra med gluten. Dennis tål inte gluten och vi vet inte hur det blir för Tyra. Gluten ska helst introduceras under tiden man ammar men det funkar ju inte för oss så vi kör på som vanligt. Hon har fått lite havregröt med gluten och det går fint hittills. Det gäller att hålla bra koll på tillväxtkurvan så man kan upptäcka en ev glutenintolerans.

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards