Alla inlägg den 30 december 2011

Av frokentyra - 30 december 2011 19:49

Julen flöt på fint. Den 23:e var vi hos Dennis föräldrar och på julafton var vi hos min kära mor. Trevligt sällskap, på tok för mycket mat och massor av julklappar. Tyra har mumsat prinskorvar, julskinka och köttbullar men rynkar på näsan åt risgrynsgröt och brysselkål. Jag är så himla nyfiken på Tyras vikt. Vi har inte tid för vägning förrän i februari. Hon äter ganska bra för tillfället och vi har fått ett nytt pulver, Maxijul, av dietisten som vi blandar i vällingen. Det ska göra vällingen lite mer kalorität. Dessutom fick vi näringsdrycker med choklad- och jordgubbssmak. Jag tycker att dom är jättegoda men Tyra totalvägrar. Varken jag eller dietisten tycker att det är någon fara med Tyras vikt men kirurgen vill nog gärna se lite bättre lutning på tillväxtkurvan.


Igår var jag nere på stan en sväng för att kolla in rean. Usch! Jag hatar rea! Snåla, grigia människor som trängs och hostar på mig. Tänker varje år att jag ska ge det en chans men nu tänker jag inte gå in i en enda affär förens reaskyltarna är borta. Det enda jag hittade var en vårmössa till lilla tösa. 


 


Tyra har blivit mer tempramentsfull på sistone. Det känns nytt och vääldigt tålamodsprövande emellanåt. Hon är grinig, kastar mat, dras i håret och rivs. När jag säger till henne skrattar hon bara och ögonen lyser på henne. Idag har det varit extremt. Hon har varit skitjobbig. Får man säga så? Jag längtade tills klockan blev sju så vi kunde lägga henne. Nu sitter jag i soffan med rivmärken i ansiktet och avnjuter ett glas vin. 


Idag för exakt ett år sedan fick vi hem henne på nattpermis för första gången. Minns hur lycklig jag var att få ha henne hos mig men minns också hur osäker jag kände mig. Vilket jäkla jobb det var med sondmatning, matdropp och alla mediciner. Tänkte inte på det då för vi hade inget val och var bara så glada att hon mådde bra.


Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards