Alla inlägg den 17 juni 2011

Av frokentyra - 17 juni 2011 16:54

Jag har tidigare uppfattat folk som pratar om genus som präktiga och lite jobbiga. Nu har jag läst en bok i ämnet och vill verkligen rekommendera den. "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två" är en bok med konkreta tips på hur man kan få in lite genustänk i vardagen och undvika de största fällorna.


 

Min syster, Sofia, är en bra förebild. Hennes barn Melvin och Rosie är modiga och inte begränsade av stereotyper. Rosie älskar sin spindelmannen-kjol och Melvin är stolt över sitt Hello Kitty-skärp. Melvin har en rosa BMX-cykel som han har ärvt. En dag kom det fram en pojke till honom på gården och frågade varför han hade en tjejcykel. "Det är ingen tjejcykel. Det är MIN cykel." svarade Melvin. Fantastiskt bra sagt. Jag hoppas så att detta mod håller i sig även när han börjar skolan.


Jag vill att Tyra ska bli självständig, modig och påhittig. Att hon ska våga säga vad hon tycker och se olikheter som något positivt. Amen, haha!


Det handlar inte om att flickor inte får ha rosa utan om att vara medveten om att "söta" kläder kan göra att flickor behandlas på ett visst sätt. Efter att ha läst boken är jag nu mer medveten om vad jag gör, köper och säger. Först nu kan jag ju reflektera över det. Blaj, blaj... Läs boken!

Av frokentyra - 17 juni 2011 15:23

Igår firade vi Tyras 7-månadersdag. Det var läkarkontroll på BVC med vägning och vaccination. Läkaren kommenterade att hennes höft knäppte lite men jag tror att det är det vi ska kolla upp på sjukhuset nästa vecka. Då ska vi på röntgen och till ortopeden. Vikten var 6935 g. Vårt mål var ju 7 kg men det var ju så nära så det räknas som godkänt tycker jag allt. Hon fick sin 8-månadersvaccination lite tidigare så hon har skydd för mässlingen när vi åker till Grekland.


Tyra vaknar alltid med ett leende på läpparna och bus i blicken. En sann solstråle och glädjespridare. Hon får t.o.m den suraste kassörskan på Willys att dra på smilbanden.


                                   


Jag har åkte på en dunderförkylning och gör inte många knop. Jag hostar och snörvlar men än så länge verkar Tyra ha klarat sig. Peppar, peppar! Jag ser detta som en väckarklocka att äta lite bättre. Jag är ingen matfantast utan klarar mig alldeles utmärkt på mackor och risifrutti men jag anar att min kropp kanske vill ha lite mer näring.


Tyra har ätit min hemmagjorda gröt vid tre tillfällen nu och det går faktiskt riktigt bra. Över förväntan. Hon är inte jättestor i maten och är inte överförtjust i lagad mat. Hon kväljer ofta och ryser (!!). Det som är mest populärt är gröt och fruktpuréer förutom ersättningen. Ersättning fungerar alltid. Enligt BVC-sköterskan kanske hon helt enkelt inte är redo för lagad mat. Enligt böckerna är det snart dags att ge lagad mat två gånger om dagen... Jag känner mig ofta stressad över maten.

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards