Direktlänk till inlägg 28 april 2011

"Lugna föräldrar, lugnt barn"

Av frokentyra - 28 april 2011 09:04

Nu har vi haft två undersökningsdagar på sjukhuset. I tisdags var det dags för lungfunktionsundersökningar på barnfysiologen. Tyra fick en sederande medicin som skulle göra att hon skulle sova lite djupare än vanligt. Först kontrollerandes hennes förmåga att ventilera sig och den visade sig vara sämre än normalt. Dvs det tog lite längre tid för henne att byta ut luften i lungorna än vad det normalt gör. Troligtvis beror det på fickor i den vänstra lungan. Efter detta flyttades hon till en annan maskin och mask och flödet i utandningen mättes. Det visade att hennes luftrör är "astmatiska". Antingen beror det på att luftrören är trånga pga missbildningen eller så kommer hon få problem med astma. Det vet man inte och det var lite luddigt. Hur som helst så är hon ju inte sjukare nu än innan undersökningen. Vi får se vad som händer när hon blir förkyld för första gången. Egentligen skulle fler tester göras men hon vaknade. Det var inte mycket mer att göra än att avbryta undersökningen för det är alldeles för obehagligt och påfrestande att vara vaken.Vi ska göra ett nytt försök till hösten på 1-årskontrollen. Jag blev så besviken att jag inte ens ville ha en munk. På väg hem fick vi dessutom en stor fågelskit på oss mitt på avenyn. Vidrigt!


                         


Igår var det lungröntgen och genomlysning och Dennis var med på sjukhuset. Det visade ingenting nytt utan såg ok ut. Sköterska på röntgen sa efteråt: "Lugna föräldrar, lugnt barn." Det tar jag som en jättekomplimang. Efteråt hade vi ett samtal med Linus, Tyras ansvariga läkare. Han pratade om provresultaten och tyckte hon såg pigg och välmående ut. Han kollade operationsärret och kände på ryggen. Det finns en risk att ryggen blir sned för att lungorna och bröstkorgen växer ojämnt. Det kommer följas framöver och justeras med en väst i så fall.


Vi passade på att väga henne på sjukhuset och den ökade matdosen har redan gett resultat. Nu väger hon 6420 g vilket vi är jättenöjda med. Man kan rabbla många "fel" på Tyra t.ex. luftrören, magmunnen, lungorna, ryggen, höfterna och hjärtat men egentligen är hon som vilket barn som helst. Kanske lite goare bara, men jag är ju partisk.

 
 
Jennie

Jennie

28 april 2011 11:02

Lilla gumman så duktig hon är. Jag undrar om det är samma undersökning August ska göra när han är 6 månader. Vad är det med hennes hjärta? Kram!

http://kampan.blogg.se

frokentyra

29 april 2011 10:46

Hej Jennie! Kollade in på din blogg. Han ser ut att må bra! :)

Tyra har ju gjort många undersökningar nu runt 5-6 mån och till hösten blir det stor 1-årskontroll. På ett hjärtultraljud såg man att det var ett hål i hjärtat. Det syntes bara när hon blev arg för då gick lite av blodet åt fel håll. Det är inget farligt och inget man gör nåt åt men det ska följas upp så småningom.

Ha det så bra! Kram!

 
Ingen bild

Jennie

29 april 2011 13:46

Ja han verkar må bra=) Ok August hjärta låg lite åt höger. Han hade ju ett högersidigt bråck så dom var väl inte förvånade. Ja vet att dom skulle kolla om han kanske hade astma när han var 6 månader och lunkapaciteten tror jag. Ha det bra ni med Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frokentyra - 1 december 2013 22:27

Tiden går,Tyra har fyllt 3 år och Jack är 5 ½ månad. Tyra är inne i en väldigt trevlig fas. Hon är lillgammal och kärleksfull. Jack får mycket kärlek men gränsen mellan en kram och en nacksving är hårfin. Likaså gränsen mellan att kittlas och rivas o...

Av frokentyra - 24 juni 2013 14:56

Fredagen den 14:e juni kom äntligen lillebror. Han vägde 4260 g och var 52 cm lång så det var en redig bit. 3 cm kortare och 700 g tyngre än Tyra. Det blev ingen Charlie, utan en Jack Elis Klang. Allting har gått fint och vi mår bra allihop. Idag är ...

Av frokentyra - 12 juni 2013 12:00

Ingen bebis än. En morgon vaknade jag av att Tyra satt ca 3 cm ifrån mitt ansikte och frågade "Kommer lillebror snart?" "Ja, det undrar jag med. Längtar du efter honom?" svarade jag. "Nä" sa Tyra.   Med Tyra gick jag över 10 dagar och nu har jag ...

Av frokentyra - 19 maj 2013 18:51

Tyra verkar helt införstådd med att det ska komma en liten bebis. "Jag ska få en lillebror. Han ska heta Charlie och han kommer bajsa" har hon stolt berättat på dagis. Tyra tyckte först att han skulle heta Super-Charlie men vi tycker det känns lite k...

Av frokentyra - 28 februari 2013 22:33

I början på januari sa jag något förbjudet till Dennis: "Guuud va länge sen det är som Tyra var sjuk..." Samma natt vaknade jag av ett ljud jag aldrig tidigare hört. Tyra skrek och var så hes att det lät som i en skräckfilm. Hon hostade och väste när...

Presentation


Den här bloggen handlar om min dotter Tyra. Jag som skriver heter Lisa och är 28 år. Fröken Tyra föddes den 16 november 2010 med ett diafragmabråck och har haft en tuff start. Här kan du följa vår resa!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards